09 April 2010

~Bukit Tinggi..Padang..~

Tiba 2 teringat kenangan lama...kenangan aku gi indonesia..tahun 2008 Kelab Guru SKTPJ merancang utk mengadakan lawatan balas ke indonesia..kenapa lawatan balas..?? sebabnya da byk kali rombongan drpd indonesia dtg ke sekolah aku..rasanya dlm 6kali da..so GB aku cadangkan agar kami membalas lawatan tu..aku tanpa fikir panjang terus setuju nak ikut..first time tu nak g luar negara..huhu exited la sgt2..so lps da setel suma urusan kami semua bertolak ke sana..takut gak nak naik flight jauh2 ni..dulu 1st time naik dr ganu ke kl jer..xjauh sgt..ni jauh ckit jer..dlm sejam je perjalanan smpai la ke lapangan terbang padang..skrg lpngan terbang ni da elok lum pas gempa bumi aritu pun aku xtahula..

Sampai2 ajer kat airport,terus naik bas yg disediakan..destinasi pertama sarapan dulu..huhu..kalo g padang ni untung 1jam sbbnyer dia org lwt satu jam dr malaysia..sampai jer restoran tu terkejut gak aku tgk..mknan banyak sgt2..so da smpai negara org tu kenala merasa mknan dia org kan wpun aku tgk pelik2 aje mknan tu



Haa satu lg yg klaka..kalo kat sana kan duit pakai rupiah..bayar makan ajer da puluh2ribu rupiah..fuhhh..rasa mcm jutawan plak..kih2.. kdg2 konfius jgak nak guna duit dia org..tp sesetengah tpt 2 blh ajer byr guna duit malaysia..senang..xpyh pk2 nak convert duit sana..pas mkn jalan2 laa..tp byk tpt2 mcm muzium,tpt bersejarah jela..aku bkn minat sgt..tp layan ajela..disebabkan da lama aku gi kat sana so xbrape nak ingt nama tpt2 yg aku lawat 2..huhu




Bukit Tinggi ni terkenal dengan sulaman..byk dijual telekong2 dan baju utk wat kebaya yg sulamannya mak aiihh..dahsyat giler..kalo kat malaysia mahu ratus2 tp kat sana leh dpt rm50 jerr..tp aku bkn minat sgt bj2 sulam ni..tgk ajela org beli..tp aku beli jela spsg utk diri sndiri..2pun xberjahit lg smpai skrg..huhupastu plak asyik2 berhenti kat kedai yg jual baju2 sulam..byk plak 2..da bas da berhenti suma pun trn jela wpun sama ajer..tp mmg murah sgt2 laa..apa lg cikgu cikgi ni pun sakanla memborong beli telekong..balik malaysia leh sedekah kat mbr2..kami sempat gi melawat kilang wat sulaman nih..smpai2 ajer aku terkejut bila tgk ada 1 banner tu ada gambar nik aziz kalo xsilap aku..rupa2nya ada wanita2 dr malaysia yg ditaja oleh kerajaan negeri kelantan datang cni utk belajar wat sulaman ni..kiranya bila balik nnti mrk ni akan ajar plak org2 kat kelantan..bagus betul nik aziz ni..2 boleh menolong wanita2 di kelantan utk membuka perniagaan sendiri..cayalahh..walaupun dia org br brape bulan dtg ke sini tp dah pandai wat sulaman 2..aku tgk pun kagum..



Tujuan datang cni sbnrnya nak membalas lwtan sekolah drpd cni..so acara wajibnya utk esoknyer ialah melawat sekolah apa ek nama sek 2 lupa..tp sek swasta laa..huhu sambutan yg diterima sgt hebat..dia org siap berbaris spjg jalan dengan siap ada pasukan pancaragam utk smbut ketibaan kami..rasa terharu sgt2..mula2 tgk uniform sek mereka terkejut gak..aikk dia org pakai apa kat kepala 2 topi ker..kelakar pun ada..rupa2nya sekolah kat cni ada 5psg uniform..maknanya tiap2 hari pakai baju lain..so tiap2 minggu akan ulang balikla baju2 tuh..cikgu2 dia org pun sama..ada uniform jgak..so xpyh pnt2 nak pk arini nak pakai baju apa..esok nak pakai baju apa..huhu

Sampai kat dataran perhimpunan terus ada tarian bg menyambut ketibaan kami..lepas 2 masuk bilik mesyuarat..adala penerangan ckit2 pasal sek ni..pastu melawat sekitar sekolah..sekolah kat sana xsama macam kita..sek 2 walaupun sek swasta tp xmewah pun..jauh beza dgn msia..sek 2 cuma ada 2 bangunan je kalo xsilap aku laa..2 pun hasil dia org cari sumbangan..2 pun da kira besar..sek2 lain lg kecik2..




Satu yg wat aku terkejut bila dia org bgtau kalo dtg keje lewat gaji kena tolak..pastu gaji yg ditolak 2 akan diberikan pd cikgu yg menunjukkan prestasi yg bgs..cthnya dtg awl ke sek..huhu.lg 1 kalo kat sana cikgu yg bawak motosikal 2 da kira mewah sgt2..2 yg dia org terkejut ms dtg malaysia tgk kat sek kami byk giler mobil mewah2..siap tanya 2 kete sape..mestila terkejut..yelaa kat sana bawak moto da kira hebat..ni kan plak bawak kete..huhu

Masa gi melawat ke kelas2 dia org sgt best..bdk2 ni wpun br umur 6thn da pandai wat tulisan sambung2 tu..apa nama tulisan 2 ekk..blurr jap..xingt huhu waktu rehat dia org akan makan dalam kelas..mereka diwajibkan bawak bekal..kalo xbawak bekal cikgu akan panggil mak ayah dia orgbg warninglaa..so waktu rehat makan dalam kelas..cikgu dia org pun siap makan sekali..kantin ada..tp cuma jual mcm jajan2 gitu jelaa..



Tempat2 yg kami pergi melawat lg kalo xsilap aku Danau Toba..tasik yg sgt luas..nak sampai ke sini punyalah kecut perut aku..iyelah jalan yg kami lalu 2 teruk lg dr Bukit Putus kat k.pilah 2..bengkang bengkok..ada kelok 44..kena lalu kot kelok 44 tu dulu sblm nak smpai ke Danau toba 2..44 tu maksudnya ada 44 selekoh..dahla jalan dia kecik giler..atas puncak gunung lak 2..nasib baik pjg lg umur aku..takut aku tgk gaya dia org bwk bas..spjg jalan 2 kena bunyikan hon sbb takut berlanggar dgn kenderaan dr dpn..yelaa dah lalu kot selekoh tajam giler mana nak nmpk kenderaan dr depan..berchenta jgaklaa nak smpai ke sana..semua pun da mengucap panjang ajer..huhu tp pemandangan dr atas gunung 2 sgt menarik..di lereng2 bukit 2 penuh dgn padi2 bukit..xpenah tgk kat malaysia..kat malaysia org tanam padi kat tanah lapang aje tp kat sana kat lereng2 bukit n gunung..sgt menarik..





Salah satu hotel yg aku ddk ialah Hotel Ambacang..hotel ni kami ddk sblm berlepas balik ke malaysia esok pg nya..hotel ni mmg bagus..tp hotel 2 dah runtuh menyembah bumi masa gempa bumi kuat yg merosakkan bumi padang haritu..terkejut jgak aku dgr..diharapkan mereka semua bersabar menghadapi dugaan hebat drpd Allah swt..sebelum pulang 2 sempatla jgak jalan2 kat kota padang ni..tgk jambatan siti nurbaiyah..alaa citer 2 ada tunjuk kat tb3..btl ker nurbaiyah..pandai2 aje aku nih..huhu


Esoknya pagi2 dah bangun..kul 5pg sarapan..pastu berlepas pulang ke Malaysia..dgn kenangan yg terindah..moga ketemu lagi..sayonara..

2 comments:

ABG KARIM said...

wah..jelesnyee..nak jadi cg jugak.....benci tul aku bace blog ni..semua yg best2 are submit..JELES BANGAT ni..

TIARA TOURS said...


ASSALAMU ALLAIKUM …………. HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

PERKENALALKAN KAMI DARI TIARA TOURS INDONESIA, ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWARKAN BEBERAPA PAKEJ – PAKEJ MENARIK MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.

PAKEJ LAWATAN LAINNYA SEPERTI KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA , BANDUNG, JOGYAKARTA , BALI, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MENADO, TORAJA DAN BERAPA TEMPAT LAIN MENARIK DI MEDAN.

PAKEJ KAMI TEMPAH SANGAT MENARIK, HEMAT DAN LAYANAN BEST. SEMUA PILIHAN HOTEL DAN BILIK BERSIH, MAKANAN MENU MELAYU / MOSLEM RESTAURAT (100 % HALAL ) DAN BERPASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNITS KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
PROGRAM FULL SERVICES
TAK ADA EXTRA BAYAR …. !!! TAK ADA TIPU – TIPU !!!

HARGA PAKEJ 04 HARI / 03 MALAM MYR : 380 (10 ORANG ) MEDAN & LAKE TOBA
HARGA PAKEJ 03 HARI / 02 MALAM MYR : 275 (10 ORANG ) MEDAN AND LAEK TOBA
HARGA PAKEJ 03 HARI / 02 MALAM MYR : 400 (10 ORANG ) LAKE TOBA , SAMOSIR AND SILANGIT
HARGA PAKE 04 HARI / 03 MALAM MYR : 550 (10 ORANG ) LAKE TOBA, SAMOSIR AND SILANGIT

TIARA TOURS INDONESIA
JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
TAX NO : 36 555 970 7 122 000
TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
HP / WA +6281383535091
HP / WA +6285358982828
HP / WA +6285762820068

TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN :
TOYOTA AVANZA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
SUZUKI ERITGA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
INOVA REBORN (05 ORANG ) MYR 175 / HARI
ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

NOTE :
 HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK :
 DRIVER
 PATROL
 EKSIDENT INSURANCE
 GOVERNMENT TAX