11 February 2011

Gelagat anak2 muridku..

Menjadi seorang guru ni, banyak sangat cabaran dan dugaan yang harus ditempuhi..bukan senang nak mendidik anak2 murid zaman sekarang..penuh dengan cabaran dan dugaan..kalau diri tak kuat, habisla jawabnya..

Mungkin pada tanggapan orang sekeliling, jadi seorang guru sangat senang..pada tanggapan sesetengah masyarakat, kerja guru ni rileks sebab kerja separuh hari..tapi realitinya hanya mereka yang bergelar seorang guru sahaja yang memahaminya..

Setiap hari perlu mengadap anak2 murid yang banyak sangat kerenah..kesabaran yang tinggi diperlukan untuk menghadapi kerenah mereka ni..aku sendiri kadang2 boleh hilang sabar..iyelah..bayangkanla..satu kelas average murid2 dalam 30-35 orang..setiap mereka mempunyai perangai yang berbeza2..

Ada yang pendiam..aktif..banyak cakap..hyperaktif..suka bergaduh..suka usik kawan..suka buli kawan..suka mengadu..suka bermain2 masa cikgu mengajar..selalu tak bawak buku..selalu tak siap kerja..dan macam2 lagi kerenah mereka..macam manala aku tak pening kepala..

Walaupun bermacam2 kerenah yang perlu dihadapi, aku suka..hehe

Meh aku citer cikit kerenah budak2 nih..

A) Kerenah 1
- Sebelum ni aku pernah citer pasal rubini nih..arini aku masuh kelas dia..aku suruh budak2 keluarkan exercise book dan salin kerja yang aku bagi di papan hitam..walaupun da berkali2 di suruh si rubini hanya buat tak tahu sahaja..dia dengan dunia dia sahaja..bila aku marah dia, dia hanya senyum menampakkan gigi2nya yang putih sambil mengembang2kan hidungnya sahaja...arghhhhhhhh..tensen gue..:-p bukan sekali tapi berkali2..setiap kali aku suruh dia keluarkan buku ke..suruh menulis ke..itulah reaksi dia..can you imagine it..???

B) Kerenah 2
- Dalam kelas yang lain..aku dan murid2 aku tengah buat exercise dalam activity book..so aku bincangkan jawapan bersama2 dengan budak2 ni..n then adala satu part ni jawapan dia chicken..so aku suruhla budak2 ni spell chicken..bila suruh 1 kelas eja betul ajer..sambil2 tu aku round2 la dalam kelas tgk ejaan mereka ni betul ke x..adala 2 3 orang yang eja salah..aku pun tegurlaa sambil membetulkan ejaan tuhh..walaupun aku da sebut ejaan yang betul berkali2 budak tuh masih xdapat tulis dengan betul..berkali2 aku ulang dengan sebut C H I C K E N....tak dapat2 jugak....arghhhh..marah sungguh aku rasa..suara aku da naik tahap apa pun aku xtahu da..aku rasa 1 sekolah boleh dgr kot..hehe

C) Kerenah 3
- Setiap kali aku suruh budak2 ni keluarkan buku..tak kisahla text book ke, activity book ker, exercise book ke..ada 1 ragam yang selalu yang nampak..benda ni jadi bila budak tu tak bawak buku..mereka ni akan berpura2 mencari buku dalam beg..bila aku tanya sape tak bawak buku..mereka ni akan berpura2 lagi seperti sedang mencari buku..padahal aku tahu da mereka ni sah tak bawak buku..apa lagi menjeritla aku..xpayah nak berlakon lagi..!! :-p

Walaupun mcm2 ragam dan kerenah..budak2 yang masih kecik ni tak akan menyimpan dendam walaupun selalu dimarahi oleh guru2 mereka..iyelah..kita marah pun untuk kebaikan mereka..bukan saje suka2..dan 1 perkara yang aku suka..kalau kita sampai ke tempat parking ada aje yang berlari2 ke kereta kita nak tolong angkatkan beg..kadang2 sampai berebut2..sampaikan aku pernah bergurau dengan mereka..

"meh cni..tolong angkatkan teacher masuk kelas.." :-p


0 comments: